Waarom de Raakvlak Academie

Wij zijn er voor wie graag muziek maakt, maar ook op achterstand staat door problemen uit het verleden, ziekte of beperking. Voor wie een muziekschool een stap te ver is, een koor te druk of een band te eng. Bij Raakvlak Academie ontwikkelen zij zich als muzikant en bouwen zij een netwerk op. Zodat ze daarna op eigen kracht verder kunnen.

Meedoen en jezelf ontwikkelen

Voor onze studenten maakt Raakvlak Academie het verschil tussen in je eentje muziek maken, of alleen bij muziektherapie, en meedoen in de buitenwereld. Tussen in het publiek zitten, heel graag mee willen doen maar niet durven, en zelf op het podium staan en stralen. Onze studenten zijn muzikant: zij drukken zich uit door middel van muziek. Door hen te helpen dit vermogen nog veel meer te benutten komen ze daadwerkelijk vooruit.

De oorsprong

Oprichters Arnold Fransen en Annemiek van Bussel hebben hun roots in de muziek, het management en de gezondheidszorg. Bij de organisatie van het Frionfestival in Zwolle kwamen zij talenten tegen voor wie één festival per jaar niet voldoende was. Ondanks hun talent ervoeren zij door hun achtergrond een hoge drempel om zich ‘zomaar’ ergens bij aan te sluiten. Want ondanks dat je niks aan de buitenkant ziet, bleken zij toch ook hulp nodig te hebben.

In 2017 zijn ze gestart met een proef, die succesvol werd afgesloten met een spetterend concert in Odeon. De deelnemers – studenten van Raakvlak – werden gekoppeld aan een muziekprofessional die hen op en vooral ook naast het podium hielp verder te komen.

De organisatie

Raakvlak Academie wordt bestuurd door Stichting Raakvlak en aangestuurd door de zakelijk en artistiek leider. Vrijwilligers ondersteunen bij repetities en optredens, vormen naast de bandcoaches de basisbezetting van de huisband, verzorgen pr en marketing en het werven van fondsen. Coaches werken op zzp-basis.